Et Levende Monument

“Luftpumper fylder og tømmer membraner med papirtynde vægge, strenge spændes og afstemmes, mens en tung bas summer i fødder, i knæ og i brystkassen.”

Et Levende Monument er et værk i tre dele, hvor en række individuelle undersøgelser udvikles og vises under residencies på Museet for Samtidskunst i Roskilde (Juni 2021), ARoS i Aarhus (Open Studios, November 2021) – og et rum i København (efteråret, 2021)

Værket er en hybrid mellem en koncert og en performance installation. På scenen står to scenografer, en violinist og en percussionist – en audiovisuel kvartet. Kvartetten indsamler, optager og afspiller det, de hører, og leverer dermed et unikt soundtrack formet af de aftryk, publikum sætter når de bevæger sig rundt i monumentet. Det kan være vægten af en krop, der påvirker et objekt, der igen påvirker en lyd eller luftstrømmen fra en bevægelse, der ændrer vinklen på et stort spejl. Rummet bliver som en mobile, der påvirkes og ændrer karakter. Værket udvikler sig med publikum og skaber fortællinger om det, der var, det, der er og det, der kommer næste gang. Det handler om at skabe plads og momentum til at trække vejret sammen, i en fælles krop, i et fælles nu.

We like We
We like We er et eksperimenterende performance- og klangkollektiv baseret i København. Gruppen har en legende og intuitiv tilgang, som trækker på inspiration fra deres klassiske baggrund over improvisation og elektronisk musik. De placerer sig derfor udenfor de gængse genrerubriceringer.

We like We består af kernemedlemmerne Katrine Grarup Elbo (vio) og Sara Nigard Rosendal (perc). De er klassisk uddannede, men deler en passion for at udforske udtryk og metoder, hvorfor de både udgiver egne albums, komponerer større værker, samt skaber tværkunstneriske installationer i samarbejde med andre kunstnere.

Deres debutalbum a new Age of Sensibility blev udgivet i 2014 på The Being Music og i 2017 udgav de deres andet album Next to the entire All på det tyske label Sonic Pieces. I november 2017 premierede We like We flerkanalsværket Time is Local, som de komponerede i samarbejde med lydkunstner Jacob Kirkegaard; en installationskoncert, som bestod af unikke lydudmaninger fra museet samt We like We’s akustiske lyd(se under). Albumversionen af dette værk udkom i september 2019, ligeledes på Sonic Pieces. I august 2019 havde We like We’s opera Myte om Mørke premiere på Copenhagen Opera Festival(se under). I april 2021 vil der være premiere på deres remake af Moteverdis L’Orfeo på Den Fynske Opera. 

Birkedal / Bartholin
Birkedal / Bartholin er en scenograf duo, bestående af scenograferne Simone Bartholin og Rosa Birkedal. Duoen blev dannet i 2018, imens begge kvinder stadig var under uddannelse på hhv. Den Danske Scenekunstskole (Købehavn) og Zürcher Hochschule der Künste (Zürich). De er særligt interesseret i den gensidige påvirkning af krop og arkitektur og skaber derfor rum der lever med det publikum og de performere som optager det. Dette sker som regel i tværkunstneriske samarbejder med eksempelvis dansere og musikere. Deres scenografier repræsenterer ofte deres arbejdsprocesser og bliver visuelt og praktisk laboratorie lignende mikrokosmosser.

Simone og Rosa er begge bosat i København, men arbejder både i og ude for Danmarks grænser. De har blandt andet lavet opsætninger i Malmø, Zürich, Hamborg og Berlin og deres arbejde spænder over performance, udstillingsdesign, arkitektur og teater. 

De har bl.a. skabt det rumlige koncept til Henning Christiansens opera Opus 37: Dejligt vejr i dag, n’est-ce pas, Ibsen (Copenhagen Contemporary, 2018), hvor publikum bevæger sig rundt i en musikalsk total installation(se under). I December 2020 stod de for det scenografiske koncept og kostumer til Stating a State (Åben Dans, Roskilde), her ligger publikum på gulvet under et kæmpe loftspejl (se under).

Andre Projekter

Staging a State
Scenografi og kostume: Birkedal/Bartholin
(Åben Dans, 2020)

Opus 37: Dejligt vejr i dag, n’est-ce pas, Ibsen
Rumligt koncept: Birkedal/Bartholin
(Copenhagen Contemporary, 2018)

Myte om Mørke
Komposition og lyddesign: We like We
Scenografi: Simone Bartholin
(CPH Opera Festival, 2019)

Time is Local
We like We & Jacob Kirkegaard
(Thorvaldsens Museum in Copenhagen, 2017)